Sažetak
Rad „Moja potrošnja novca“ prikaz je istraživanja na državnoj razini o potrošnji novca te o financijskoj pismenosti. Istraživanje je provedeno na satovima Statistike, Financijske pismenosti te Bankarstva i osiguranja, koji pripadaju ekonomskoj skupini predmeta u zanimanju ekonomist. Istraživanje je provedeno u svrhu povezivanja teorijskoga i praktičnoga znanja. Članak je podijeljen u nekoliko dijelova: uvod, opis istraživanja, rezultati istraživanja, te zaključak i popis literature.
Ključne riječi: potrošnja, novac, istraživanje, nastava
Uvod
Članak govori o obrazovnom istraživanju na državnoj razini provedenom tijekom mjeseca studenoga 2023. godine na području Republike Hrvatske. Osmišljavanje, izrada, provedba i analiza istraživanja korišteni su kao metoda za učenje i poučavanje u predmetima Statistika, Financijska pismenost te Bankarstvo i osiguranje. Nakon što su učenici usvojili teorijska znanja o prikupljanju, obradi i analizi statističkih podataka, isto su znanje primijenili na praktičnom primjeru. Osmišljeno je istraživanje aktualne teme, koje je i provedeno, te je donesen zaključak.
Opis istraživanja
Obrazovno istraživanje pod nazivom „Moja potrošnja novca“ provedeno je u okviru predmeta Statistika, Financijska pismenost te Bankarstvo i osiguranje u 3. c razredu, zanimanje ekonomist, u obrazovnom sektoru ekonomija, trgovina i poslovna administracija. Istraživanje je provedeno u svrhu povezivanja naučenoga nastavnog sadržaja na satovima ekonomske skupine predmeta i primjene naučenoga na konkretnome primjeru iz svakodnevnoga života.
U istraživanju su se koristili različiti web-alati, npr. Mentimeter za prikupljanje ideja, MS Forms za kreiranje ankete i prikupljanje podataka, MS Excell i statistički program Jasp za obradu podataka, MS Word, MS PowerPoint za prezentaciju podataka.
Početna pitanja odnose se na demografska pitanja o spolu, dobi te mjestu stanovanja. Istraživanje je bilo usmjereno na mlade stanovnike Republike Hrvatske starosti od 15 do 29 godina. Prema Državnom zavodu za statistiku u Republici Hrvatskoj živi 618 054 (316 416 muškaraca i 301 638 žena) stanovnika starosne dobi od 15 do 29 godina.
Rezultati istraživanja
U istraživanju je sudjelovalo 227 ispitanika, i to 51,5 % žena i 48,5 % muškaraca. Najviše ispitanika je starosne dobi između 15 i 19 godina i to 46,3 %, 30,8 % ispitanika je starosti između 20 i 24 godine, a 22,9 % ispitanika je starosti između 25 i 29 godina. Plan mjesečne potrošnje ima 54,2% ispitanika, dok je 44,1 5 ispitanika navelo da štednja koju uplaćuju roditelji na njih namjenska (za obrazovanje i budućnost).
Ispitivanje je provedeno na razini Republike Hrvatske, a rezultati po regijama su sljedeći:
- 36,1 % ispitanika dolazi iz Panonske Hrvatske (Bjelovarsko-bilogorska županija, Virovitičko-podravska županija, Požeško-slavonska županija, Brodsko-posavska županija, Osječko-baranjska županija, Vukovarsko-srijemska županija, Karlovačka županija, Sisačko-moslavačka županija)
- 30,8 % ispitanika dolazi iz Jadranske Hrvatske (Primorsko-goranska županija, Ličko-senjska županija, Zadarska županija, Šibensko-kninska županija, Splitsko-dalmatinska županija, Istarska županija, Dubrovačko-neretvanska županija)
- 18,5 % ispitanika dolazi iz regije Grada Zagreba
- 14,5 % ispitanika dolazi iz Sjeverne Hrvatske (Međimurska županija, Varaždinska županija, Koprivničko-križevačka županija, Krapinsko-zagorska županija, Zagrebačka županija)
Grafikon 1. i 2. prikazuju Raspolaganje džeparcem ispitanika i potrošnju novca ispitanika. Prema rezultatima istraživanja vidi se da ispitanici najviše raspolažu džeparcem samostalno, a zatim s roditeljima, bankarom i dr. Ispitanici novac najviše troše na hranu i piće, zatim na odjeću, izlaske i ostalo.
U tabeli 1. prikazane su prosječne ocjene ispitanika po sljedećim izjavama: Sredstva koja dobijem štedim za putovanje i ostvarenje osobnih ciljeva i planova., Kad imam određena financijska sredstva informiram se kako uložiti novac, odnosno isplati li se štedjeti ili investirati novac na neki drugi način., Financijska pismenost u Hrvatskoj je na visokoj razini!, Ocjena vlastite financijske pismenosti!, Pažljivo razmisli prije nego što kupiš!, Pažljivo vodi računa o financijama!, Odluke o potrošnji novca donosim na temelju više kvalitetnih izvora financiranja!, Živi danas ne misleći na sutra! i Novac postoji da bi se trošio! Navedene izjave ocjenjivane su po Likertovoj skali vrijednostii (1 – uopće se ne slažem, 2 – slažem se u manjoj mjeri, 3 – djelomično se slažem, 4 – u većoj mjeri se slažem i 5– u potpunosti se slažem).
Zaključak
Rezultati istraživanja uspoređivani su sa drugim istraživanjima na istu ili sličnu temu. Prema istraživanju Hrvatske poštanske banke („Još su djeca, a znaju s novcem“) 45 % srednjoškolaca kaže da roditelji za njih uplaćuju štednju, a prema istraživanju „Moja potrošnja novca“ iznosi 48,5 %. U istraživanju HPB-e „Tinejdžeri i financije“ navodi se da 55 % srednjoškolaca ima plan svoje mjesečne potrošnje, a u istraživanju „Moja potrošnja novca“, 54,2 % ispitanika ima plan mjesečne potrošnje. Navedeno istraživanje je provedeno 2014. godine i navodi se da je Financijska pismenost u Hrvatskoj na niskoj razini (ocjena dovoljan), dok su ispitanici u istraživanju „Moja potrošnja novca“ izjavu Financijska pismenost u Hrvatskoj je na visokoj razini ocijenili prosječnom ocjenom dobar.
Kao izvor za istraživanje „Moja potrošnja novca“ poslužilo je istraživanje „Mjerenje financijske pismenosti i financijske uključenosti u Hrvatskoj 2023.“ koje su provele Hrvatska narodna banka i Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga. Usporedba rezultata služila je za primjenu nastavnog sadržaja u stvarnom životu.
Ovo je obrazovno istraživanje provedeno u svrhu povezivanja teorijskih i praktičnih nastavnih sadržaja na satovima ekonomske skupine predmeta. Tema je zanimljiva i bliska učenicima, mladim ljudima koji su o potrošnji novca učili i na fakultativnom predmetu Financijska pismenost. Osim što rad na istraživanju omogućuje povezivanje naučenih nastavnih sadržaja i primjenu u praksi, ono omogućava usvajanje međupredmetnih tema te razvijanja strukovnih vještina za tržište rada.
Branko Rumenović, mag.oec. i univ.spec.oec., savjetnik
Literatura:
- Istraživanje HPB-a: „Tinejdžeri i financije“, Hrvatska poštanska banka, Mrežne stranice: https://www.hpb.hr/hr/istrazivanje-hpb-a-tinejdzeri-i-financije/3513
- Istraživanje OECD-a: porasla razina financijske pismenosti u Hrvatskoj, Hrvatska narodna banka, Mrežne stranice: https://www.hnb.hr/-/istrazivanje-oecd-a-porasla-razina-financijske-pismenosti-u-hrvatskoj
- Još su djeca, a znaju s novcem, Hrvatska poštanska banka, Mrežne stranice: https://www.hpb.hr/hr/jos-su-djeca-a-znaju-s-novcem/3517
- Mjerenje financijske pismenosti i financijske uključenosti u Hrvatskoj 2023., Hrvatska narodna banka, Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga, Mrežna stranica: https://www.hanfa.hr/media/epjd4tgt/istra%C5%BEivanje-financijske-pismenosti-2023.pdf